Den Danske Klosterrute

En turist- og pilgrimsvandrerute

Den Danske Klosterrute er en turist- og pilgrimsvandrerute gennem hele Danmark med temaerne kirke, kunst, historie og natur. Den er en helårsrute og kan eventuelt også bruges af cyklister.

Ruten forbinder 49 steder, hvor der blev bygget klostre i middelalderen. Mellem klosterstederne går den forbi mange kirker og kulturseværdigheder.

Klosterruten benytter som regel stier og små veje. Den er ikke selvstændigt afmærket, men følger ofte dele af andre ruter, der er afmærkede, bl.a. Den Europæiske Fjernvandrevej over Sjælland, Øhavsstien og Hærvejen. Hvor det er muligt, indgår også historiske vejstrækninger og gamle pilgrimsmål i ruten.

Den samlede rute fra Helsingør på Sjælland til Frederikshavn i Nordjylland er på ca. 2.000 km. Den slynger sig ud og ind i landskabet for at komme gennem Danmarks smukkeste natur, f.eks. Mølleådalen i Nordsjælland, Sydfyn med Øhavet, Vadehavskysten i Sønderjylland og Søhøjlandet i Midtjylland.

Med sin brede vifte af temaer og med en ruteføring gennem afvekslende og indtagende natur appellerer Klosterruten til flere grupper: naturelskeren, kulturturisten og den, der først og fremmest ønsker sig en vandresportslig udfordring. Men ved at lade klostre og kirker bestemme vej og mål er ruten et særligt tilbud til den, der for en tid ønsker at frigøre sig fra hverdagens tidspres og præstationsræs for at søge enkelhed, langsomhed, autencitet og åndelig fordybelse.

Bogserien ”Den Danske Klosterrute”

Den Danske Klosterrute bliver beskrevet i guidebøger fra Unitas Forlag. De indeholder rutekort i målestok 1:50.000, detaljeret rutebeskrivelse, orientering om overnatningssteder og mange andre generelle og praktiske oplysninger.

Bøgerne er også nyttige for bilister og andre, der søger grundig besked om de pågældende landsdele og deres seværdigheder.

Hovedtitel:

Den Danske Klosterrute.

Undertitler:

Gennem Sønderjylland til Ribe (2. udg. 2007, 144 sider, 225 km)

Fra Ribe til Viborg – med Hærvej og Søhøjland(2007, 264 sider, 400 km)

Fra Helsingør til Slangerup – med Eskilsø (2010, 224 sider, 110 km)

Fra Slangerup til Roskilde (2010, 232 sider, 114 km)

Fra Roskilde til Slagelse (2012, 157 km, 228 sider)

Fra Slagelse til Vordingborg (2012, 169 km, 204 sider)

Efterfølgende: Lolland-Falster, Sydfyn og Øhav (v. Gunnar Kasper Hansen, udkommer 2015), Fra Viborg til Aalborg, Fra Aalborg til Frederikshavn. Eventuelle foreløbige rutebeskrivelser vil kunne downloades fra www.klosterruten.dk.

Forfatteren til de første 6 bøger er Jens Kristian Krarup, fhv. rektor for Folkekirkens Pædagogiske Institut.

Guidebøgerne kan bestilles i boghandelen eller ved direkte henvendelse til Unitas Forlag, Frederiksberg Allé 10, 1820 Frederiksberg C, tlf. 3324 9250, info@unitasforlag.dk, www.unitasforlag.dk.

Foreningen Den Danske Klosterrute

Foreningens formål er at arbejde for Den Danske Klosterrutes beståen og videreførelse, samt at fremme rutens brug.  Alle interesserede, inkl. organisationer, er velkomne som medlemmer. Foreningen indbyder bl.a. til årsmøde og pilgrimsvandringer og udsender orienteringsbreve med nyheder og generelt stof. www.klosterruten.dk.

Yderligere oplysninger

På www.klosterruten.dk står der meget mere om projektet (inkl. anmeldelser), Foreningen Den Danske Klosterrute m.v. Med engelsk og tysk resumé.

Forlaget Unitas informerer om bogserien på sin hjemmeside www.unitasforlag.dk.

www.klosterruten.dk                                                              2.5.2014

Foreningen Den Danske Klosterrute © 2005  •   EBP@Klosterruten.dk