2. påskedag den 17. april 2017 samledes vi foran Helsingør Domkirke i solskin for at være med til starten af Jubilæumsvandringen. Domkirken, Skt. Olai Kirke, var smukt pyntet til påske og det var festligt, at være med til denne påskegudstjeneste, som begyndelse på den mere end 5 måneder lange vandring fra kirke til kirke gennem hele Danmark.

1. påskedag den 17. april 2017 samledes vi foran Helsingør Domkirke i solskin for at være med til starten af Jubilæumsvandringen. Domkirken, Skt. Olai Kirke, var smukt pyntet til påske og det var festligt, at være med til denne påskegudstjeneste, som begyndelse på den mere end 5 måneder lange vandring fra kirke til kirke gennem hele Danmark.

Efter gudstjeneste samledes 33 personer i en stor rundkreds uden for kirken. Her bød Peter Møller Jensen fra Bellahøj, næstformand i Foreningen Den Danske Klosterrute, alle velkommen til den første vandringsdag på Jubilæumsvandringen . Første stop på byvandringen rundt i Helsingør var Karmeliterklosteret (Vor Frue Kloster eller Sankt Mariæ Kloster), som regnes for at være det bedst bevarede i Norden. Her var alle med på en levende og spændende guidet rundvisning i hele det smukke klosteranlæg fra ca. 1450.

I munkenes spisesal, Lazarussalen, fik vi lov til at spise vores madpakker. Det var lidt koldt udenfor, for forårssolen havde ikke den helt store magt. Peter Møller Jensen fortalte lidt om de to pilgrimshelgener, Skt. Olav og den hellige Birgitta inden vi vandrede videre fra Sankt Mariæ Kirke. På Kronborg flagede de med splitflag i dagens anledning og vi kunne nyde at gå rundt om hele anlægget.

En spændende rundvandring på Helsingør Kirkegård sluttede ved et særpræget gravkors for Otto Bülow. Døren til den katolske kirke, Sankt Vincent Kirke, stod heldigvis åben denne 2. påskedag. Vandringen fortsatte gennem Helsingørs kulturmiljø af velbevarede huse og torve og sluttede foran Helsingør Jernbanestation. I en stor rundkreds sluttede Peter Møller Jensen dagens vandring, den først af en meget lang Jubilæumsvandring fra kirke til kirke på Den Danske Klosterrute 2017. Vi sang den irske velsignelsessang: ”Må din vej gå dig i møde”. Flere skulle mødes samme sted næste morgen og vi andre rejse hjem for at være med på klosterrutevandringen andre steder i løbet af de næste 5 måneder.

FRED OG ALT GODT. Karen-Marie Holst Jannerup.